woensdag 13 juni 2012

Laatste handen aan mijn 'Kijkdoos'.

Vanaf het moment dat de zwevende beelden uit m'n atelier waren ben ik bezig gegaan met de Kijkdoos. Ik had in het begin geen idee wat ik zou gaan maken.
Een doos had ik... die hoefde alleen nog maar gevuld te worden. Het thema was duidelijk: 'Tuin der Lusten'. Iets met een tuin en erotiek en dan in een doos(je)...
 En dat ging dus niet lukken!
Wat moest ik met een doos?
Veels te weinig ruimte!
"Think out of the Box!"
Dat was leuk! Ik draaide het om, keerde het binnenstebuiten en nam er een loopje mee.
Zo ontstond het idee: Een Doos met een Doos voor haar Doos....
Eerste opzet zonder model.
Zoals te doen gebruikelijk maakte ik eerst iets zoals ik denk of vind hoe het moet en haal er dan een model bij.
In dit geval was dat Renske. Ik werk graag met haar, ze heeft me enorm geholpen bij de Zwevende beelden.
Ze wilde ook nu graag model staan alleen ze was zwanger... Tja, kom toch, dan zien we wel!
En dat was heel bijzonder. Voor het eerst zwanger, 16 weken, wat zou er in zitten?
Mijn stoere 'Doos' idee veranderde in iets moois, kwetsbaars, een sterke vrouw met een geheim?
Renske, 16 weken zwanger.

Ik had tot 21 mei de tijd om het beeld af te maken. Nu, 3 weken later, wordt er nog steeds hard gewerkt aan mijn beeld bij Ateliers MTW. Er is ondertussen een rubberen mal van gemaakt en vervolgens een gietsel van kunststof. Woensdag is de doos eerst verwijderd en daarna weer bevestigd. Het zat net niet goed en dat is verholpen. Dat was nog een heel karwei want alles zat stevig vast. Heel voorzichtig met de doos, om de handen heen met allerlei scherpe apparatuur in de weer.
Met een kleine scherpe slijper aan de achterkant.
Even was de doos uit haar handen.
En toen de doos weer terug geplaatst. Het lijkt wel heel vreemd op de foto!
Ik heb gekozen om dit beeld in kunststof te gieten.  Dat is naar aanleiding van mijn zwevende beelden in Onstwedde. Er zijn zoveel mogelijkheden met kleur, afwerking en gewicht. Maar natuurlijk ook door de tijdsdruk. Binnen 4 weken is geen beeld te gieten in rubber en daarna in brons.
Vandaag, donderdag hebben we voor de uiteindelijke kleur gekozen.
Lichte groene en grijze tinten. Heel mooi!
Nog niet helemaal op kleur maar de indruk is goed.
Brons wordt gepatineerd maar dit is echt beschilderen. Vandaag heb ik ook de sokkel afgemaakt en een bijpassende kleur gegeven. Ik ben erg benieuwd hoe het zal zijn morgen. Alles gaat samen komen.
Op de sokkel in de Buitenplaats tussen de andere Kijkdozen.
Zaterdagmiddag 16 juni om 16.00 is de opening. Komt allen!!


Geen opmerkingen: