zondag 5 oktober 2014

Favoriet Kunstwerk




Op de website van de Klassieke Academie waar ik docent ben, wordt regelmatig een stukje geplaatst van een docent of student over hun favoriete kunstwerk. Afgelopen week was ik aan de beurt.
Ik hoefde niet lang na te denken...

'Het zotte geweld' van Rik Wouters.

Mijn favoriete kunstwerk.
Dat waren er veel en nog steeds.  Sommigen verdwijnen anderen beklijven. 
 'Het zotte geweld' van Rik Wouters is er zo een.  Iedere keer komt ze weer tevoorschijn. 
Als herinnering, als voorbeeld en soms om er nog eens naar te kijken en over na te denken. 
Ik heb haar voor het eerst gezien in het beeldenpark Middelheim te Antwerpen in 1976 om er daarna nog vaker naar terug te keren. Middelheim is een aanrader!  
Wat een vrolijkheid, wat een vrouwelijkheid en wat een beweging! 

En wat een geweldige titel ook.  

'Het zotte geweld' van Rik Wouters.
In het Paleis van Schone Kunsten zijn ook veel van de schilderijen van Rik Wouters te zien. 
Ook daarin zie je het moment, het licht, de beweging tevoorschijn komen door de snelle toets. Wat kon die man kijken!
Kijken is de basis van wat ik maak en wat ik studenten wil leren.
Steeds maar weer kijken. Naar het model naar je werk. Reageren op wat je ziet met kennis van het menselijk lichaam.
In mijn eigen werk probeer ik beweging, emotie en evenwicht te vangen in een moment. 
Wat is dat prachtig gelukt in dit ‘Zotte Geweld”! 




Geen opmerkingen: