vrijdag 23 maart 2012

De eerste gieting en verder rubberen.

Het grote, hoge deel van de Bast is gegoten afgelopen woensdag. Het is altijd weer indrukwekkend om te zien. Ik zag de vorm staan en realiseerde me eerst niet dat hij echt zo groot was. Meer dan manshoog!
Links achterin staat mijn 'vorm' met een verhoging er voor om er bij te kunnen.
Dat betekend dat er in een keer heel veel brons in moet, een hele kroes in dit geval.
Toen we aankwamen stonden de branders te brullen om het brons te smelten en op de juiste temperatuur te brengen.
Temperatuur meten, dat komt hel nauw. Het moet 1170 graden C worden.

Hij is er klaar voor!

Gieten!
De gieters waren al gekleed in hun speciale kleding en er werd veel cola en ander fris gedronken. Wat een hitte in zo'n ruimte! en wat krijg je daar een droge ... van! Dropjes hielpen.
De volgende stappen gaan we ook filmen. Hoe de vorm om het gestolde brons weggeslagen zal worden en mijn Bast tevoorschijn komt. Ben heel benieuwd hoe het er uit ziet! Uit ervaring weet ik dat het schrikken zal zijn. Rare kleur, tappen en ontluchtingskanalen die er nog aan zitten.
Omdat er aan de andere beelden ook gewerkt wordt met rubber en was heeft Ina daar ook opnames van gemaakt en ik wat kiekjes van het verloop.

Rubberen mal van de Bast waar was in gepenseeld is.
Een uitgeklede Bast. De mal is er af gehaald.
De rubber nog zonder de ingepenseelde was.


Andere kant in de rubber. Verschillende kleuren om te zien hoever of hoe dik de laag is.
Het is niet slim om in het zwart naar een bronsgieter te gaan, dan vraag je om witte billen...

Geen opmerkingen: